‘Een briljant geschreven roman ︎︎︎︎’ — De Telegraaf
‘Om je vingers bij af te likken ︎︎︎︎’— Vrij Nederland
‘Een fijnzinnig spel tussen feit en fictie ︎︎︎︎’ — Het Nieuwsblad
‘Een potige true crime thriller’ — De Tijd
‘Een echte page-turner’
— Knack
Het mirakel van België is literaire true crime over een meesteroplichter voor wie het leven één groot theater is en een schrijver die meer dan een toeschouwer wil zijn. Een spannend en crimineel haasje-over van feit en fictie.
Jaren geleden maakte Maarten Inghels kennis met Piet Van Haut, een meesteroplichter die zich sinds de jaren tachtig voordoet als onder andere diplomaat, directeur van Johnson & Johnson, onderzoeksrechter, administrateur-generaal van de Belgische Spoorwegen, koning der Belgen en miljardair en zodoende miljoenen ontvreemdt van banken en particulieren over heel Europa.
Na hun eerste ontmoeting laat de meesteroplichter Maarten Inghels niet meer los. Naarmate hun relatie groeit krijgt de romanschrijver een unieke inkijk in diens eindeloze fantasiewereld en interne keuken. Aangetrokken tot dit grootse personage beseft Inghels gaandeweg dat ook hij niet immuun is voor de verlokkingen van de misdadiger.
Door zijn eigen hebzucht naar een opzienbarend verhaal wordt de auteur meegesleurd in het web van fictie en grootheidswaan dat de mythomaan steeds strakker weeft.
Is deze stotterende man een zwakbegaafde of een geslepen psychopaat? Is hij een gek of een genie? Een monster of een mirakel? En hoe weet hij steeds te ontkomen?
Koop het boek online. ︎
Roman
Uitgeverij Das Mag, 2021
436 pagina’s
︎︎︎ Lees hieronder het eerste hoofdstuk.
︎︎︎ 4 december 2021: boekvoorstelling in Arenberg Antwerpen.
︎︎︎ 2022-2023: tournee met theatervoorstelling (i.s.m. Behoud de Begeerte en Katharina Smets)
︎︎︎ Videoreeks ‘De grootste meesteroplichter ter wereld’ op basis van de roman op HLN.be en AD.nl (november-december 2022)
The miracle of Belgium is literary true crime about a master con artist and a writer who wants to be more than a spectator.
‘A brilliantly written novel ︎︎︎︎’ — De Telegraaf
‘A subtle interplay between fact and fiction ︎︎︎︎’ — Het Nieuwsblad
‘Finger-licking good ︎︎︎︎’ — Vrij Nederland
‘A true page-turner’ — Knack
Over a period of forty years, master con artist Piet Van Haut has presented himself as a diplomat, as director of Johnson & Johnson, as an examining magistrate, as the CEO of Belgian Railways and as a billionaire. He has thereby stolen millions and now has a luxurious lifestyle featuring sportscars, private jets and classy hotels.
Maarten Inghels became fascinated by the man and realized he had his hands on a brilliant subject for his next novel. He went in search of Piet Van Haut, and after countless meetings and telephone conversations gained unique insights into his life. He discovered that Piet is not merely a compulsive liar with a pathological craving for attention – he carries with him the burden of traumas and complexes that originate in his loveless childhood.
The better Inghels gets to know Piet Van Haut, the bigger the puzzle becomes. The author’s hunger for a sensational story carries him into a web of fiction and megalomania that the charlatan weaves tighter and tighter. Inghels also realizes that he is not immune to the criminal’s allure, since he finds himself all too keen to believe in the illusion of a guaranteed international bestseller that Van Haut puts into his head. Things take a truly menacing turn when Piet Van Haut changes his name to Maarten Inghels.
In an engaging style, Inghels tells the story of a real-life swindler, but at the same time ‘The Miracle of Belgium’ demonstrates what a perilous undertaking the writing of the book was in itself. He looks at the role of lies on many levels, in literature, for instance, and in life and authorship. The novel holds up a mirror both to the author and to the reader, compelling us to engage in moral introspection. Inghels meanwhile plays and interesting game with the boundary between fact and fiction. ‘The Miracle of Belgium’ is a shocking story about heroism, vanity, greed, ambition and manipulation, not just on the part of the con artist but on the part of the author too.